onsdag 23 maj 2012

Bildanalys

Väderkvarn vid Zaandam.
Denna målning målades av Monet år 1871 i Köpenhamn vid nya Carlsberg Glyptothek.
Målningen är målad med olja på duk och den är 48 x 73,5 cm stor.
Monet tycks ha målat denna målning från en båt. Denna bild visar vattnets betydelse. Hur vattnet domminerar i detta landskap.

Jag tycker att denna målning är väldigt vacker. Mörkret på bilden gör allt intressant, på ett spännande sätt. Det första som jag tittar till på är båten med människorna. Jag ser framför mig hur de är på väg mot väderkvarnen för att kolla på naturen och omgivningen där omkring. Jag ser hur klockan är på väg att slå fem tiden och det börjar bli mörkt. Denna bild är väldigt tanke väckande och olika känslor kommer fram inom mig. Både lyckliga och mer dysstra och kalla känslor.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar